in

Moeten vrouwen anders trainen dan mannen? | Gezondheid Rubriek

In principe moet een vrouw, en dan heb ik het nu met name over weerstandstraining, hetzelfde trainen als een man.

Vrouwen zijn per kilogram spier nagenoeg even sterk als mannen.  Er is dan ook geen enkele reden vrouwen een heel ander schema te geven. Dus ook geen schema met meer herhalingen en lichtere oefeningen.

Andere hormoonhuishouding

Maar de hormoonhuishouding van een vrouw is wel heel anders en daar moet wel rekening mee gehouden worden. Vooral wat betreft het resultaat van die training. Het mannelijke lichaam produceert nu eenmaal tien keer zoveel testosteron als dat van een vrouw terwijl vrouwen juist meer oestrogeen produceren. Daardoor hebben vrouwen van nature een hoger vetpercentage, kunnen ze minder spiermassa opbouwen en houden ze ook eerder vet vast.

Afwijkende lichaamsbouw

Ook met de, ten opzichte van de man, afwijkende lichaamsbouw en de menstruatiecyclus moet rekening gehouden worden. Lichamelijke en emotionele ongemakken die met die cyclus gepaard gaan nodigen nu niet bepaald uit om in die perioden heel zwaar te trainen. Rond de eisprong maakt het vrouwenlichaam extra testosteron aan. Dus zou dat een geschikt moment zijn juist wel zwaarder te trainen.

Relaxine

In de zogenaamde premenstruele cyclus maakt een vrouwenlichaam meer van het hormoon relaxine aan en hierdoor vergroot de kans op blessures. Allemaal dingen waar een vrouw rekening mee moet houden en waarom ze bepaalde perioden de training moeten aanpassen en dus laten afwijken van de training van een man.

Blessures voorkomen

Ook de lichaamsbouw noopt tot enige aanpassing. Het bekken van een vrouw is breder dan dat van een man. Dat betekent dat ze met kniebuigen de benen dichter bij elkaar moeten zetten dan een…



Source link Fitness – Gezondheid Rubriek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw mening

2000 points
Upvote Downvote