in

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen die je niet had verwacht

Deze lijst van 10 automerken en hun herkomst geeft u een goed inzicht in hoe deze bedrijven aan hun naam zijn gekomen.

We willen allemaal graag een van de dure auto’s bezitten, maar weinig mensen weten van waar hun namen komen.

Het kennen van de oorsprong van automerken is behoorlijk fascinerend en helpt ons te begrijpen waarom de betreffende titel is gegeven.

Deze lijst van 10 bekende automerken en hun oorsprong geeft u een goed inzicht in hoe deze bedrijven aan hun naam zijn gekomen.

  1. Aston Martin

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen

De naam Aston Martin is deels afkomstig van de naam van de oprichter, Lionel Martin en Aston Hill, waar hij woonde. In 1914 kreeg het bedrijf met hoofdkantoor in Londen zijn naam. Lionel was geobsedeerd door luxe, schoonheid en prestaties. Hij gaf meer impulsen voor perfectie in alle drie de belangrijkste parameters en zo werd het iconische merk synoniem voor Hollywoodfeesten en films.

 

 

2. Audi

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen

Maak niet de fout om te denken dat Audi iets te maken heeft met de Olympische Spelen. De vier zilveren ringen symboliseren de fusie van de vier oudste autofabrikanten in Duitsland in 1932: Audi, DKW, Horch en Wanderer. Deze vier bedrijven vormden de zogenaamde Auto Union en aanvankelijk droegen alleen  het Auto Union merk de vier ringen badge, terwijl de individuele autofabrikanten hun eigen logo’s gebruikten. In 1985 verdween de Auto Union-naam voor altijd en de naam Audi (een Latijnse afgeleide van de achternaam van oprichter August Horch, wat “horen” betekent) werd ingevoerd. Er gingen geruchten rond dat het embleem vier aangedreven wielen symboliseert uit het Quattro vierwiel aandrijvingssysteem, maar die bewering blijkt geen hout te snijden.

 

  3. Peugeot

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen

Emile Peugeot had beroep gedaan op Julien Blazer, een edelsmid en graveerder in de Franche-Comté, om het logo te maken waarmee de producten van het merk Peugeot geïdentificeerd zouden worden.

De Leeuw werd al gauw op de zagen en op de gewalste delen van het snijgereedschap geplaatst. Het dier werd gekozen omwille van de eenvoudige parallel met de zagen van Peugeot die beroemd waren – en blijven – om drie redenen:

– hun tanden die zo sterk zijn als die van een leeuw

– hun blad dat zo soepel is als de ruggengraat van een leeuw

– het zagen dat zo snel verloopt als de sprong van een leeuw

In de loop van de tijd is het ontwerp van de leeuw geëvolueerd: het majestueuze profiel, lopend op een pijl, dat in het begin naar links gedraaid was, zullen we later zonder pijl of heel zelden naar rechts gedraaid terugvinden.

In 1882 worden de manen van de leeuw gewijzigd waardoor het lijf massiever lijkt. De Leeuw wordt al gauw het enige fabrieksmerk van Peugeot en zal, naast de gereedschappen en zaagbladen, in 1881 ook de koffiemolens (waarvan de productie in 1840 was begonnen), vanaf 1882 de fietsen en daarna, vanaf 1898, de motorfietsen sieren.

 

 

  4. Ford

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen

Henry Ford richtte de Ford Motors Company op in 1903, in Detroit, Michigan.
Ford heeft zijn eerste bedrijf Cadillac verlaten en is zijn eigen autobedrijf begonnen met een investering van 28.000 dollar.

Hij perfectioneerde de massaproductie van auto’s door de introductie van bewegende assemblagelijnen. Dit gaf hem het voordeel om de kosten te drukken en een betaalbare auto aan te bieden aan de Amerikaanse middenklasse. Zijn beroemde massaproductie auto van 1908, Model T, verkocht meer dan miljoenen in de komende 20 jaar.
Later deed Ford verschillende overnames, waaronder Volvo, Troller en FPV merken.

 

 

  5. Alfa Romeo

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen

Het logo is afgeleid van het wapenschild van Milaan, waar het bedrijf op 24 juni 1910 werd opgericht. Het wordt omrand door een blauwe cirkel en is verticaal in twee helften opgedeeld met een rood kruis aan de linkerkant en de mensenetende slang aan de rechterkant. Het waren de symbolen van lokale heersende families in de middeleeuwen die legers zouden hebben gesponsord tijdens de Eerste Kruistocht. De toenmalige heersende aartsbisschop zou dan aan een van die troepenmachten een spandoek hebben gegeven met daarop een grote slang.

Advertentie

 

 

  6. Volkswagen

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen die je niet had verwacht

Het allereerste logo van Volkswagen bevatte een VW-inscriptie en het zwarte symbool, geïnspireerd op de nazi-livrei. Dit laatste werd echter weggelaten toen de oorlog voorbij was en het VW-teken in een zwarte cirkel was ingebed. In 1967 kreeg het embleem een ​​nieuw kleurenschema omdat zwart werd vervangen door lichtblauw, waardoor een vriendelijk globaal beeld ontstond. In 1978 gebeurde er nog een verandering toen de kleuren van het logo werden omgekeerd. De VW-letters werden wit en werden op een blauwe achtergrond geplaatst. In 1995 werd de blauwe kleur dieper, terwijl de laatste update het logo 3D-tinten en zilveren tinten opleverde. Opmerkelijk is dat het VW-bord zelf sinds de jaren dertig vrijwel intact is gebleven. Vandaag symboliseert het de Duitse technische uitmuntendheid en commercieel succes over de hele wereld.

 

  7. Volvo

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen die je niet had verwacht

 

Volvo werd opgericht in 1915, al is men pas in augustus 1926 overgegaan tot de productie van auto’s. De merknaam is afgeleid van het Latijnse ‘volvele’, wat rollen betekent, en volvo mag je letterlijk als ‘ik rol’ vertalen.

Voor het logo wordt het chemische symbool van ijzer gebruikt, en dit om een associatie met stevigheid en de Zweedse metaalindustrie te creëren. De beeltenis staat ook symbool voor mannelijkheid en voor Mars, de Romeinse god van de oorlog.

Het totaalplaatje wordt afgewerkt met de merknaam in drukletters. Daarvoor wordt het eigen lettertype ‘Egyptian’ gebruikt. En wat de diagonale band op het radiatorrooster betreft; die prijkte al op Volvo’s eerste automobiel. Toen weliswaar nog doodgewoon om het symbool op post te houden. Het logo zoals we het nu ongeveer kennen werd in de jaren vijftig ontworden door Karl-Erik Forsberg en is sindsdien gewoon met de tijd meegegaan.

 

  8. Mercedes

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen die je niet had verwacht

De driepuntige ster die Mercedes als beeldmerk voerde is in 1909 als zodanig gedeponeerd en siert sinds 1910 bij veel (maar niet alle) Mercedessen de radiateur. Van de drie punten in de ster wordt gezegd dat zij een verwijzing zijn naar het feit dat het de bedoeling was van Gotlieb Daimler motoren te bouwen voor gebruik te land, ter zee en in de lucht.[bron?] Toen in 1926 de firma’s Daimler-Motoren-Gesellschaft en Benz & Cie. fuseerden tot Daimler-Benz AG besloten zij het merk Mercedes-Benz te gaan voeren, en werd het logo geschapen van de ster van Mercedes omringd door de lauwerkrans van Benz, waarbinnen de namen Benz en Mercedes waren vervat. De lauwerkrans is later vervangen door een enkele ring, waarbij de namen werden weggelaten.

 

 

  9. Hyundai

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen die je niet had verwacht

H voor de beginletter van het woord Hyundai. Maar de H symboliseert ook twee mensen, die elkaar de hand schudden: de klant en de fabrikant. Hun handdruk is een bewijs van wederzijds vertrouwen en tevredenheid tussen bedrijf en consument. Het ovaal rondom de twee mensen symboliseert Hyundai’s aanwezigheid overal ter wereld. Overigens gaat de geschiedenis van het Hyundai-logo helemaal terug tot 1947.

 

  10. BMW

10 automerken logo betekenissen met vreemde geheimen die je niet had verwacht

Het logo van BMW heeft als basis de vlag van de Duitse deelstaat Beieren; een blauw/wit schaakbord. Dat men trots is op de plaats van herkomst is begrijpelijk, maar waarom zou men de symboliek van een schaakbord in een logo verwerken? Het schaakbord vinden we als symbool veelvuldig terug in de Vrijmetselarij en is gekozen door de gelijkenis tussen het schaakspel en het leven. U heeft de vrije wil om binnen bepaalde grenzen keuzes te maken en hierbij spelen innerlijke aspecten (geestelijke conflicten) en externe strijd (alledaagse stress, lichamelijk welzijn en overleving) een rol. De lichte vlakken op het schaakbord (of in het BMW-logo) staan voor goede beslissingen, de donkere vlakken voor minder gelukkige. Daarnaast is er zoveel op het schaakbord ingezoomd dat er ook, wat BMW zelf verkondigt, een vliegtuigpropeller zichtbaar wordt. Toch zie ik hier duidelijk het kruis wat gevormd wordt door de twee equinoxen (lente- en herfstmarkering) en de twee solstices (zomer- en wintermarkering). De numerologische waarde van de letters B, M en W is trouwens 7.

De Nieuwste Auto’s

Advertentie

Opmerkingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Comments

0 comments

Uw mening

806 points
Upvote Downvote